De Meuter digitaliseert zijn materiaalbeheer

De Meuter, gevestigd in Ternat, is marktleider in grond- en afbraakwerken.  Elke dag is De Meuter op ongeveer 80 werven aan de slag waarvan een groot deel zich situeren in het Brusselse Hoofdstedelijk gewest maar tevens gespreid over zowel Vlaanderen als Wallonië en zelfs tot over de Belgische grenzen.

Materiaalbeheer – De Meuter

Nodeloos zoeken naar materiaal is nu definitief verleden tijd

Planning en Organisatie

Vandaag kunnen we zien wie zich waar bevindt.” Track & Trace wordt al gebruikt voor de planning van voertuigen, voor de mobiliteitspremies van arbeiders, het opvolgen van personeel en de activiteiten op de werf. “Het was duidelijk een zeer goede investering. We breiden dat nu uit”, zegt De Meuter. In het bouwverlof waren er een duizendtal items getagd intussen zitten we al aan meer dan 3000.

De omschakeling vergt het vastleggen van verantwoordelijkheden en het uitwerken van procedures. De wisselwerking tussen de beide bedrijven is dan ook fantastisch. De Meuter heeft op zijn HQ twee planners. De ene plant vrachtwagens en grote machines in. De andere staat in voor de arbeiders, de kleinere machines en containerwagens. “Dat is een zeer complexe job want die planner moet ook direct inspelen op elke vraag.” Dat kan voortaan veel accurater.

 

De Meuter Materiaalbeheer De Meuter Materiaalbeheer

Een logistieke ondersteuning

De Meuter zet dagelijks 400 mensen – waarvan veel onderaannemers – aan het werk. De eigen vloot telt tientallen opleggers/trekkers en vierassers/kippers, een 10-tal kleinere vrachtwagens, tientallen containerwagens en nog een honderdtal bestelwagens en camionettes. Zeven jaar geleden al installeerde de Mergroup track & trace toestellen op de opliggers met containers en de bestelwagens.

Ook de grote graafmachines hebben een blackbox. “Nu nemen we ook het materiaalbeheer mee. Zowel apparaten -handmaterieel- als gereedschap en containers”, zegt algemeen manager Stefaan De Meuter. Er komen om te beginnen een drieduizendtal tags op elektrische breek- en boorhamers, slijpschijven, bobcats, minigravers,containers en laders, scharen, rotsbrekers en grijpers,…

Materieelbeheer is voor ons zeer functioneel en heeft een grote meerwaarde. Het is een logistieke ondersteuning voor onze zeer dynamische planning. Dagelijks hebben we een honderdtal werven lopen. Met het Mergroup-systeem zien we wat waar ligt en krijgen we die planning veel sneller rond.” Het is meegenomen dat het nieuwe track & trace systeem ook ingezet kan worden bij diefstal -absoluut een probleem in deze sector, maar zijn eerste focus is de ‘planning’. De positieve noot in dit verhaal is dat het materiaalbeheer gelinkt is aan het track en trace-systeem en ons daardoor onmiddellijk een prefect beeld geeft.

Eerst krijgen de voertuigen die met een oud Track & Trace-systeem uitgerust zijn, een nieuwe module ingebouwd waaraan een RFID-lezer gekoppeld wordt. Die leest tags op apparaten en gereedschappen van 250 meter of 400 meter ver. Dit hangt af van het type tag dat Mergroup in samenspraak met ons heeft geplaatst. De verzegelde tag is amper zo groot als een €2 muntstuk en amper5 mm hoog. Deze tag stuurt elke 30 seconden een signaal uit. De batterij kan 10 jaar meegaan. Hoe meer voertuigen uitgerust zijn, des te correcter de positie-informatie. “We geven prioriteit aan het klein elektrisch en pneumatisch materieel, kleine machines en apparaten.” De Meuter inventariseerde zijn klein materieel. Alles krijgt een categorie code waarop gezocht kan worden. Het serienummer van de tag wordt gekoppeld aan de code van het apparaat. “Het moeilijkste worden onze 200 à 300 containers”, verwacht De Meuter. Die worden stapsgewijs getagd.

Snel terugverdiend

Daarna komt het er op aan de procedures te volgen en de mensen, die het systeem moeten gebruiken, ervan te overtuigen dat ook te doen. Het zevental werfleiders -zelfstandige ploegbazen die met een bestelwagen vol materiaal rijden- krijgt een app op hun smartphone waarmee ze, via het platform van de Mergroup, zien wat ze bij hebben, wat aan onderhoud toe is, wat ze missen, waar ze het snel kunnen vinden,… Nieuw materiaal wordt getagd en in het systeem gebracht.

Mergroup biedt deze service op het Mergroup Cloud-platform aan via een abonnementsformule op basis van het aantal tags in omloop. Eén globaal bedrag per maand. “Als we een handvol keer niet op zoek moeten gaan naar gereedschap, hebben we het er al uit”, zegt De Meuter.

Supply Chain Award

In 2017 was Mergroup in de running voor de Supply Chain Award in de categorie Project of the Year. Ons familiebedrijf kaapte een knappe tweede plaats weg, voor kleppers als Afga, JBC en Solvay.

De award wil bedrijven stimuleren om meer te investeren in projecten die service en efficiëntie verhogen, een filosofie waar we 100% achterstaan.

ONZE MISSIE

“Data verzamelen via track & trace en materiaalbeheer vormt het ondernemen van de toekomst”

Daar zijn we echt van overtuigd. Daarom streeft Mergroup er continu naar om vooruitstrevend en innovatief te zijn. Zo blijven we de concurrentie steeds een stapje voor.

Bovendien zijn we steeds nieuwsgierig op zoek naar nieuwe ontwikkelingen op de markt. Ons doel is te voldoen aan de wensen en behoeften van onze doelgroepen door intuïtieve, doelgerichte oplossingen op maat aan te bieden.

ONTDEK MEER

Realtime en digitaal inzicht in uw bedrijf?

We tonen u graag hoe u in een oogopslag uw bedrijf een boost in efficiëntie geeft.

Contacteer Ons