Vlotter plannen en delegeren bij Kärcher Van Mol

Kärcher Van Mol is het grootste verdeelcentrum ter wereld van het befaamde Duitse merk van reinigingstoestellen. De kmo heeft drie vestigingen verspreid over België: in Elversele, Oudenaarde en Diksmuide. Om de planning van het wagenpark te optimaliseren werd Mergroup ingeschakeld. Intussen plaatst Kärcher Van Mol al zeven jaar vertrouwen in onze track & trace.

Track and Trace – Kärcher Van Mol

We waren vanaf het eerste gesprek overtuigd van de kwaliteit die Mergroup zou leveren

Theo Van Gucht, servicemanager bij Kärcher Van Mol beheert het grote wagenpark van de Elverseelse vestiging. Vandaaruit gaan techniekers ter plaatse bij klanten om er Kärcher-toestellen te herstellen. Bij grote fabrieken of bijvoorbeeld slachthuizen, maar ook bij klanten zoals Colruyt of Tabaknatie, worden Kärcher-toestellen ingezet om de werkvloeren en magazijnen netjes te houden.

Omdat de techniekers verspreid over het land werken, werd Mergroup ingeschakeld. “Met het track-and-tracesysteem kunnen we een betere planning maken en hebben we een beter nazicht dankzij het vlot opvolgen onze techniekers”, zegt Van Gucht. Zo’n 25 bestelwagens in de vloot zijn getagd.

“We zijn zeven jaar geleden begonnen met het taggen van twee bestelwagentjes, en dat werkte perfect. André, bedrijfsleider van Mergroup, was de eerste en de enige waarmee we gesproken hebben. We waren meteen overtuigd van de kwaliteit die Mergroup ons zou leveren. We hebben dus ook snel de andere voertuigen uitgerust met het systeem”, zegt Van Gucht.

Vereenvoudiging

Dankzij het track-and-tracesysteem Mertrack is het eenvoudiger om alle techniekers op de baan op te volgen, en dus nieuwe opdrachten vlotter te delegeren. “Wanneer iedereen op de baan is en iemand belt met een plots probleem dat dringend moet opgelost worden, zie ik in een oogopslag wie in de buurt zit, wie tijd heeft en wie ik kan sturen. Dat maakt onze planning heel flexibel.”

Niet alleen de planning, maar ook administratieve taken worden vereenvoudigd. “Ook voor de betaling van onze mensen kan ik me baseren op het track-and-tracesysteem. Ik kan via het systeem perfect zien hoe lang onze mensen ergens zijn bezig geweest. Dat helpt me alles correct op te volgen”, zegt Van Gucht. 

Fleet Karcher Van Mol

Update

Omdat Kärcher Van Mol al zeven jaar met Mertrack werkt, heeft het bedrijf een goede band opgebouwd met Mergroup. “We zijn er al bij van in de beginperiode. We hebben ook de mooie update meegemaakt vorig jaar, die het systeem nog verbeterd heeft en alles nog transparanter heeft gemaakt. Het is intussen een heel geslaagd project geworden.”

In al die jaren liep af en toe ook wel eens iets mis. “We hebben een tijdje een verbindingsprobleem gehad met de kaartjes in de toestellen, maar daar is Mergroup heel mooi mee omgegaan. De service is heel goed, het contact is heel goed. Ik kan me eigenlijk niemand beter voorstellen. Misschien bestaat er ergens wel een beter systeem, maar bij Mergroup heb ik een heel goed gevoel én een heel goede band.”

Toekomstplannen

Tot nu toe zet Kärcher Van Mol Mertrack vooral in voor een optimale planning en als tool voor een vlotte opvolging. Naar de toekomst toe ziet Van Gucht nog enkele nieuwe tools. “Het Ecodrive-systeem hebben we nu nog niet, maar brandstof word steeds duurder, dus dat zou ik in de toekomst graag willen toevoegen.”

Kärcher Van Mol beschikt ook over een verhuurvloot, die binnenkort ook wordt uitgerust met tags. “Momenteel loopt er eentje die ik aan het opvolgen ben. Wanneer dat echt goed loopt, wil ik er nog enkele implementeren. Ik doe het stap voor stap.”

“Met het systeem kan je nog veel meer doen dan waarvoor wij het voorlopig gebruiken. Zaken zoals het aantal kilometers, intervallen voor onderhoud en dergelijke wil ik graag  nog meer ontplooien, zodat ik alles nog makkelijker kan opvolgen. Ik ben blij dat het zo goed loopt, maar eigenlijk kan ik er nog meer uithalen. Ik moet er alleen de tijd voor vrijmaken”, zegt Van Gucht.

Supply Chain Award

In 2017 was Mergroup in de running voor de Supply Chain Award in de categorie Project of the Year. Ons familiebedrijf kaapte een knappe tweede plaats weg, voor kleppers als Afga, JBC en Solvay.

De award wil bedrijven stimuleren om meer te investeren in projecten die service en efficiëntie verhogen, een filosofie waar we 100% achterstaan.

OVER ONS

“Data verzamelen via track & trace en materiaalbeheer vormt het ondernemen van de toekomst. Daar zijn we echt van overtuigd”

Ons familiebedrijf – opgericht in 2006 door vader André De Saeger – is intussen een grote speler geworden. Opvolging is verzekerd, want ook André’s twee zonen en dochter vonden hun passie bij Mergroup.

Net omdat we passie hebben voor ons product, beperken we ons niet. We bieden een breed gamma aan dat eenvoudig via één dashboard gemonitord kan worden. We werken in elke sector en steeds op maat.

ONTDEK MEER

Realtime en digitaal inzicht in uw bedrijf?

We tonen u graag hoe u in een oogopslag uw bedrijf een boost in efficiëntie geeft.

Demo aanvragen