In de bouwsector is
aanwezigheidsregistratie wettelijk verplicht sinds 2014. Alle werknemers op de werf moeten dus verplicht geregistreerd worden bij de overheid. De eenvoudigste manier om met alles snel in orde te zijn, is door de Checkinatwork automatisch te laten verlopen. Ontdek hier hoe.
In 2014 werd de
Checkinatwork – ofte
aanwezigheidsregistratie – in de
bouwsector ingevoerd. De maatregel werd om verschillende redenen in het leven geroepen. Enerzijds om zwartwerk en oneerlijke concurrentie tegen te gaan, anderzijds om een veiligere werksituatie te creëren.
Wie moet geregistreerd worden?
Alle personen op de werf die werken in onroerende staat uitoefenen. ‘In onroerende staat’ omvat bouwen, verbouwen, afwerken, inrichten, herstellen, onderhouden, reinigen en afbreken.
Iedereen die actief betrokken is bij de totstandkoming van een werf (arbeiders, maar ook zelfstandigen) moeten zich registreren. Occasionele bezoekers (zoals directie of mogelijke kopers en verkopers) hoeven zich niet te registreren.
Checkinatwork is van kracht voor
elke werf met een minimale totaalinvestering van 500.000 euro.
Zowel de persoon die het werk uitvoert als degene die de werkkracht uitstuurt dragen de verantwoordelijkheid voor de registratie.
De werkgever moet er echter voor zorgen dat alle werknemers – ook werknemers van onderaannemers – geregistreerd zijn. Het is dus belangrijk om concreet af te spreken wie de registratie doet.
Hoe kan men zich registreren?
De overheid heeft een aantal manieren opgezet om de Checkinatwork vlot te laten verlopen. Iedereen die een beveiligde toegang tot een
speciaal portaal van de RSZ (sociale zekerheid) heeft, kan de registratie uitvoeren. Dat kan via afstand of op de werkplaats zelf.
- Via de (mobiele) onlinedienst
Toegankelijk via zowel desktop als mobiel. Toegang tot het internet vereist.
- De gateway
Functioneert als een soort toegangspoort. Via een computer ter plaatse op de werf.
- Via de webservice
In communicatie met uw bestaand systeem. Vooraf via een externe planningstool of met een badgesysteem.
Enkele basiszaken worden geregistreerd: de persoonlijke gegevens van de werknemers (rijksregisternummer, BIS- of L1-Limosanummer), de plaats van de werf, identificatiegegevens van de werkgever (ondernemingsnummer) en de datum van de registratie.
Hoe kan Checkinatwork eenvoudiger?
Checkinatwork is wettelijk verplicht en dus enorm belangrijk. Het systeem is echter niet zonder fouten. De beste manier om eenvoudig en telkens opnieuw wettelijk in orde te zijn, is door het proces te
automatiseren met een tool zoals Mertrack. Op die manier elimineert u alle kansen op fouten, misbruik en zelfs onnodige controles.
Zich automatisch registreren kan aan de hand van
Dallas Keys. Op die manier registreert de werknemer zichzelf aan de hand van een locatie.
Afbeelding: Dallas Keys
Dat kan op drie manieren verlopen:
- In de wagen: met een persoonlijke Dallas Key Smart Button badgen op een geïnstalleerde Dallas-reader in het voertuig.
- Via geofence: de registratie gebeurt automatisch wanneer het voertuig een geofence (een vooraf bepaalde locatie, zoals bijvoorbeeld de werf) binnenrijdt.
- Via een werfbox: de werknemer badget op een werfbox van Mergroup. Die box beschikt over een track-and-tracemodule voor lokalisatie, een Dallas-reader en eventueel een zoemer die signaleert wanneer correct gebadged werd.
Meer weten over hoe zich correct én eenvoudig te registreren?
Neem gerust
contact op of maak een vrijblijvende afspraak. We helpen u met plezier verder. Meer info vindt u eveneens op de website van de
sociale zekerheid.