Fleetmanagers worden in verschillende richtingen getrokken – u moet de veiligheid van uw chauffeurs bewaken en uw wagenpark optimaal laten draaien, terwijl u tegelijkertijd een budget in evenwicht moet zien te houden. Een voorbeeld van deze evenwichtsoefening is de implementatie van geavanceerde bestuurdersassistentiesystemen (ADAS), systemen om aanrijdingen te vermijden met vlootvoertuigen.
Hoewel de meeste managers begrijpen dat geavanceerde technologieën uitmunten in het beschermen van bestuurders en het verminderen van de stilstandtijd van voertuigen, gaan ze er ook van uit dat ze moeten wachten tot ze nieuwe, dure voertuigen hebben gekocht om van deze technologieën te kunnen profiteren – een ongegronde veronderstelling die uiteindelijk – in meer dan één opzicht – heel duur kan blijken te zijn.
In de afgelopen twintig jaar is gebleken dat ADAS, met inbegrip van voorzieningen als waarschuwingen voor botsingen, waarschuwingen voor het onbedoeld verlaten van de rijstrook en waarschuwingen voor botsingen met voetgangers, werkt. Studies tonen aan dat 30% van alle aanrijdingen kan worden vermeden door een bredere toepassing van dergelijke systemen.
En deze studies worden sterk ondersteund door onze praktijkervaring. Een voorbeeld is de Winslow Construction Group in Australië, een exploitant van een groot wagenpark die zich zorgen maakte over een toenemend aantal aanrijdingen. Zij hebben onlangs een proefproject uitgevoerd met Mobileye systemen om botsingen te vermijden in 60 van hun voertuigen. Tijdens het proefproject vonden er in hun met Mobileye uitgeruste voertuigen geen aanrijdingen plaats.
Het beste nieuws voor wagenparkbeheerders is dat voor dit proefproject geen nieuwe voertuigen hoefden te worden aangeschaft. In plaats daarvan werden systemen om aanrijdingen te voorkomen op oudere voertuigen aangebracht voor een fractie van wat nieuwe voertuigen kosten. Dit betekent niet alleen een verhoging van de veiligheid van de bestuurder, wat op zich een waardig doel is, maar ook een verhoging van de return-on-investment (ROI) die voortvloeit uit het toevoegen van veiligheidstechnologie aan bestaande voertuigen in wagenparken.
Het is net zo belangrijk dat wagenparkbeheerders begrijpen dat ze, door voertuigen achteraf uit te rusten met Mobileye, geen concessies doen aan hun verlangen naar geavanceerde technologie. Het Mobileye-team dat ADAS-systemen ontwikkelt voor meer dan 25 toonaangevende autofabrikanten is hetzelfde team dat de systemen voor het vermijden van botsingen heeft ontwikkeld die beschikbaar zijn voor inbouw achteraf in uw huidige wagenpark.
Om meer te weten te komen over welke opties voor u het beste zijn, kunt u de website van Mergroup raadplegen.